Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 178

Share |

VERGETEN EINDPUNTEN (010113)
Foto's van Tom Mulder tenzij anders vermeld
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In deze 2012-ste eeuw lijkt het of een tram- of buseindpunt niet meer is dan een neergezette haltepaal. Omdat het toevallig zo uitkwam. Als kind was zo'n tram- of busplek een erg belangrijke plek. Hier kon je genieten van die zeer belangrijke trams en bussen, die nu (muis)stilstonden en in het geval van de bussen vaak geen geronk meer lieten horen in plaats van dat ze voorbij stoven.


586 LIJN 6 OLYMPIAWEG

De afgelopen 50 jaren zijn alle tram- en buseindpunten gewijzigd en verplaatst. De reden is natuurlijk, dat Amsterdam in het zuidwestelijke deel op elke bestaande millimeter uit zijn voegen is gebarsten. In dit stukje volgt een overzicht van 'oude' eindpunten. Voor zover ik me ze kan herinneren. Ik begin uiteraard en vanzelfsprekend bij tramlijn 1.


551 LIJN 1 STADIONSTRAAT

De Stadionstraat was zo'n beetje één van de belangrijke entrees van Amsterdam. Verder dan de Stadionweg gingen de Amsterdamse tramrails niet. En werd de omgeving plotseling groener, landelijker en de weg smaller. Ook buslijn 23 koos later de Stadionstraat als eindpunt. Vlak daarbij lagen de eindigende sporen van lijn 24 op de Olympiaweg.


443 LIJN 27 SURINAMEPLEIN

Om de hoek lag het Station Haarlemmermeer met lijn 16 en de buslijnen E,F,G en H. In bijna dezelfde contreien vond je het eindpunt van lijn 2 op het Hoofddorpplein. Waar volgens hobbygenoten, die eeuwen eerder de Rijn afzakten, eerst lijn 1 stond. Lijn 2 eindigde een paar honderd meter eerder op de Saxen Weimarlaan. Toen nog wel. Sloten was lange tijd het eindpunt voor de landelijke lijn (trambus op rails) 21/G/29.


441 LIJN 16 HAVENSTRAAT

Het Surinameplein was het eindpunt van de klassieke tramlijn 17, die later weer terugkeerde en weer vertrok en de opvolger de tijdelijke buslijn 17. Het Surinameplein werd ook nog tijdelijk het eindpunt voor de tijdelijke lijn 11. De andere kant van lijn H moet ik ook niet vergeten. Aan het begin van de bomenrijke Kalfjeslaan.


357 LIJN 2 HOOFDDORPPLEIN

In Tuinstad Slotervaart eindigde/begon buslijn 22 met aan de andere kant het Surinameplein. Net zoals lijn 23, die tenslotte Slotervaart inruilde voor Osdorp en de Osdorperban. Dezelfde nieuwbouwbuurt verwelkomde aan het eind van de wereld, op de Pieter Calandlaan, tenslotte ook buslijn 19.


177 LIJN 23 GEUZENVELD

Nieuwbouw en uitbreidingen waren Amsterdamse toverwoorden van de jaren '50 en '60 en natuurlijk deed het GVB mee door al eerder lijn 21 naar Geuzenveld te sturen, terwijl op Station Sloterdijk werd begonnen. Waar tegenwoordig tramlijnen 7 en 14 staan aan de Slotermeerlaan, stond eerst sinds 1954 en tot 1977 lijn 13, die tenslotte aan Geuzenveld, terecht, de voorkeur gaf. Hetzelfde gold voor snelbuslijn 13S, maar die kwam nooit verder dan de Slotermeerlaan vanaf het CS.


175 LIJN L HAARLEMMMERWEG

Maar ook het Bos en Lommerplein was eens een lijn 13-eindpunt, voordat in 1954 Slotermeer werd bereikt. Hetzelfde was van toepassing voor lijn L. Lijn L werd opgeslokt door buslijn 18. Andersom was in 1951 hetzelfde gebeurd. Lijn 18 werd toen lijn L. Terwijl lijn F eindigde op de Multatuliweg, de voorloper van de tegenwoordige A10. Bestaat de Multatuliweg nog? (Het oude, tijdelijke) Station Sloterdijk was ooit een 'indrukwekkend' druk en nieuw gecreeerd eindpunt voor de buslijnen F, 14 en 21.


18 LIJN 22 HEMSTERHUISSTRAAT

De stationshal zag er zelfs tijdelijk uit. Dit was slechts een globaal/vervoers overzicht van wat er aan de zuidwestelijke kant van Amsterdam met de stad is gebeurd. Die stadsuitbreidingen leken zo snel te gaan, dat op dezelfde dag van nieuwe lijnen er weer nieuwe lijnen bijkwamen. Natuurlijk was ook Amsterdam-Noord behoorlijk aan de beurt na opening van de IJtunnel. Hetzelfde gold voor het ooit deftige Buitenveldert waar eerst nog de koeien graasden. Met alle railverbindingen van nu lijkt me dat levensgevaarlijk voor al die koeien.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker