Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 16

Share |

Op visite bij het CCV (190609)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Als ze mij hadden geblinddoekt naar het nieuwe hoofdkantoor van het GVB op Sloterdijk hadden gebracht en de blinddoek hadden afgedaan in het CCV had ik een tijdlang niet geweten waar ik was beland. Want het CCV (Communicatie Centrum Vervoer) ziet er onvoorstelbaar modern en on-Nederlands uit.


CCV-er Jim - Tom Mulder - webmaster Jos Wiersema
foto: M@rt

De wanden zijn op verschillende niveaus behangen met zeer eigentijdse monitors waar verschillende beelden worden weergegeven. Zoals beelden van bekende en minder bekende Amsterdamse locaties, schematische afbeeldingen van de Amsterdamse metrolijnen, waarop ieder treinstel schematisch is afgebeeld dat in dienst is. En veel haltes van de metrolijnen zijn ook te volgen. Je kunt bijna zeggen, dat je nooit meer ongezien met de bus, tram of metro gaat. Ieder strategisch punt van het GVB is zichtbaar en op de verschillende locaties kan ook nog worden ingezoomd.


Jos en Tom kijken hun ogen uit in het CCV
foto: M@rt

Verder kunnen aankomst en vertrektijden van de tram en metrolijnen worden gevolgd. Voor een te laat of te vroeg vertrokken of aangekomen bus, tram of metro worden boetes in rekening gebracht. Lossende of ladende vrachtwagens, die daarmee tramlijnen stremmen krijgen ook met boetes te maken.
Hetzelfde geldt voor voertuigen, die door een aanrijding de tramsporen stremmen.


CCV-er Dries achter zijn schermen
foto: Jos Wiersema

Het CCV heette eerst Centraal Post. De Centraal Post stond de bestuurders bij als er een aanrijding had plaatsgevonden of als er vertraging was ontstaan.. Ook bij agressie was de Centraal Post paraat. Dus als je in Amsterdam een tram ziet rijden ben je niet de enige. Het CCV kijkt met je mee. Het gekke is, dat het CCV veelvuldig een gekkenhuis is. Maar je merkt daar auditief nauwelijks iets van. Het CCV is zo ingericht, dat het meeste lawaai wordt geabsorbeerd. Natuurlijk heeft het GVB regelmatig te maken met omleidingen bij marathons, demonstraties, krakersrellen en bijvoorbeeld Sinterklaasintochten.


Een overzichtje van het CCV
foto: Jos Wiersema

En ook de aan- en afvoer van supporters naar de stadions is vaak een grote klus met nog meer passagiers, die in korte tijd worden aan en afgevoerd. Directe telefoonlijnen zorgen voor een direct contact met de politie, brandweer en de GG&GD. Ook is er direct contact met de verschillende tunnels en worden de concurrerende busbedrijven gewaarschuwd bij calamiteiten.


CCV-er Henk geeft tekst en uitleg aan Tom
foto: Jos Wiersema

Omdat we op deze pagina’s regelmatig terugblikken naar het verleden is een vergelijking tussen toen en het CCV onmogelijk. Binnen enkele decennia is het GVB veranderd van een gemoedelijk vervoerbedrijf in een eigentijds en ultramodern bedrijf, dat de hele stad in de gaten houdt. Zodat we veilig onze eindbestemming bereiken. Dus mannen en vrouwen van het GVB zeer bedankt!.


Uncle Sam is watching
foto:
Jos Wiersema

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker