Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 139

Share |

DE TRAMREVOLUTIE VAN DE JAREN '70 (131211)
door en met foto's (tenzij anders vermeld)van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Tijdens de verbouwing van de 552-serie tot dubbelgelede trams vanaf 1972 kon je je ogen bijna niet geloven, omdat je een hele nieuwe tramserie zag ontstaan. En helaas een andere serie zag verdwijnen. Natuurlijk ontstond er tijdelijk materieelgebrek op lijn 1, omdat een aantal 552-ers het veld had geruimd om echte lange trams te worden. Ze werden verbouwd en daardoor langer gemaakt door toevoeging van het tussendeel, dat door Duwag was gefabriceerd.


GVB 665 - lijn 17 - Meer en Vaart - 8 augustus 1965
Collectie: Wim Ballman - foto Tom Mulder

Sommige gelede diensten van lijn 1 werden nu tijdelijk vervangen door drie-assers. Zonder bijwagens uiteraard. Vanwege de Leidsestraat. Zelfs gedurende de avonduren! En dan denk je natuurlijk, dat de nieuwe 851-ers nu in de gele kleur door Amsterdam scheurden. Niets is minder waar! Nog niet. Het omschilderen in geel van de verlengde 851-ers gebeurde veel later. Dus eigenlijk kregen we met de ombouw twee keer een verrassing. Eerst een grijze en toen een gele. In de gele kleur waren de 851-ers eigentijds en opnieuw nieuw. Het dubbelgelede tijdperk begon natuurlijk met de 602-634.


GVB 502 - Lijn 1 - Stadionstraat 24 juni 1964
Collectie: Wim Ballman - foto Tom Mulder

Toen de dubbelgelede schoonheden voor de allereerste keer in 1959 in dienst kwamen, waren het voor de hobbyisten, en mogelijk ook voor de passagiers, ongebruikelijk lange, ruime en erg moderne trams geworden. Natuurlijk ook omdat Amsterdam voorheen geen dubbelgelede trams kende. Ja, eentje! Met de komst van de dubbelgelede trams werd Amsterdam een moderne, eigentijdse tramstad met grote tramverschilllen. Helemaal toen er steeds meer dubbelgeleed materieel bijkwam. De dubbelgelede trams op de Osdorplijn waren een natuurlijke ontwikkeling. Het ging zelfs zo ver, dat de GVB-directie verbood, dat er met twee-assige materieel naar Osdorp werd gelest. Zoals op 11 september 1962 na de ochtendspits gebeurde met het lijn 27-stel 442+748. Ik zie het nog zo voor me uit het lokaal van mijn school. Waar ik gelukkig dicht bij het raam zat en de hele dag de trambaan in de gaten hield. Het lessen naar Osdorp met een blauw stel vond daardoor maar op slechts een ochtend plaats!


GVB 428 - Meer en Vaart

Later verslapte de maatregel toen de losse blauwen als wachtwagens furore maakten en deze niet ingetuigde blauwen ook naar Osdorp tramden! Achter de voorruit van de blauwen stond een piepklein regeltje van een haltebord met de lijnaanduiding. Het legendarische blauwe stel 453+816 werd later een echte, officiele regenextra op lijn 17 en deed dat ook maar EEN enkele dag! Terwijl speciaal het kopbord werd aangepast. De regel SURINAMEPLEIN werd met de hand veranderd in OSDORP. Ir. Ybema, de toenmalige GVB-directeur, is mogelijk persoonlijk voor de 453 gaan liggen in de Remise Lekstraat om dat soort uitspattingen met blauwe wagens op lijn 17 door het personeel in de toekomst te voorkomen. Natuurlijk moest er meer gebeuren toen de dubbelgeledes op lijn 1(en 2) kwamen. De wisselplaatsen in de Leidsestraat waren niet voor de lange trams aangelegd. Er vonden daardoor erg uitgebreide en langdurige railwerkzaamheden plaats in de Leidsestraat. De lijnen 1 en 2 reden weer tijdelijk om via de Rozengracht. Het dubbelgelede probleem was in een keer opgelost. Het was de ouverture van de verlegging van lijn 1 van het Stadionplein naar Osdorp. Lijn 17 trok zich toen weer (tijdelijk) terug op het Surinameplein. In 1972 reed lijn 17 van maandag tot en met vrijdag met DRIE-ASSERS, die na de avondspits weer werden omgeruild! Als je naar de foto’s kijkt van toen zie je dat de drie-assers op lijn 17 naar Osdorp heel slordig waren ingetuigd. De beugel liet vaak lijn 27 zien, terwijl de film wel lijn 17 vertoonde. Het betekende verder het einde voor lijn 27. Het is opvallend wat de consequenties zijn voor een grote stad als er nieuwe, sensationele trams worden aangeschaft. De ontwikkeling van het tramlijnennet was in gang gezet ter voorbereiding van de opening en uitbreiding van het metronet.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker