Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 133

Share |

OERTRAMS EN OERBESTUURDERS ! (301011)
door en met foto's (tenzij anders vermeld) van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Het rijden in een Combino met de erg comfortabele bestuurderstoelen en de eenvoudige en ergonomische bediening van alle computergestuurde apparatuur staat niet in verhouding tot de bediening van de twee-assers in een tijd, dat de meeste mannen nog op jacht gingen naar voedsel en een extra vriendin. Voor grotere afstanden pakten ze uiteraard de tram.

Een twee-asser was tot 1956 echt nog veel eenvoudiger, toen alle twee-asserseries werden uitgerust met up-to-date apparatuur zoals elektrische ruitenwissers voor de blauwen en de Utrechtenaren, magnetische blokken en richtingaanwijzers, die op de blauwe wagens en de Utrechtenaren moderner waren dan op de grootbordessers en wisselend voor en achter knipperden in tegenstelling tot de oudere tramseries waar ‘gewone’ oranje gloeilampen aan en uit gingen.

Wat ik overigens op erg jonge leeftijd zelfs toen niet rechtvaardig vond voor die oudere wagens, die ook hun best hadden gedaan. Dat die extra apparatuur verscheen, had te maken met een wetswijziging waarin vanaf 1956 het voor tramwagens verplicht werd de extra apparaten/verlichting aan te brengen. Tot die tijd was ook de voorbalkonapparatuur natuurlijk veel eenvoudiger. De ‘dreigende’ bedieningsstang in de blauwe motorwagens voor de magnetische blokken was uiteraard nog niet gearriveerd.

Net zoals het speciale kastje onder de voorruit waar zich de schakelaar voor de richtingaanwijzers bevond. Bij de grootbordessers leek alles nog eenvoudiger en was dat ook. Op het voorbalkon (en ooit achterbalkon) waren alleen maar de schakelkast, de bel en de draairem aanwezig. Ruiten werden sinds mensenheugenis schoongemaakt met een handwisser of een oude poetsdoek of krant.

Niks elektrisch! Twee pedalen waren in de vloer aanwezig. Een voor het remzand en een voor de trapbel. Aan beide zijden van de schakelkast bevonden zich de voetsteunen als er zittend werd bestuurd. Ook hier weer (iets hoger) de vloerpedalen voor het zand en de trapbel. Iets meer dan een meter recht achter de bestuurder bevonden zich de schuifdeuren naar de passagiersafdeling met een vastgezet aluminium betaalluikje, omdat dat niet meer werd gebruikt.

Maar ook de klassieke grootbordessers kregen ‘modernere’ apparatuur. Zoals richtingaanwijzers, ook hier simpeler dan bij de blauwen. Maar daar bleef het dan ook bij. Want de blokken bleven weg. Je hoorde toen het argument, dat de magnetische blokken niet onder de trucs van de grootbordessers zouden passen. Ik vond het wel opvallend, dat de blokken destijds toch wel verschenen bij bijvoorbeeld de R 1 (de enige rangeermotorwagen, ex-321).

Uiteraard mag ik de magische bestuurderzadels niet vergeten, die waarschijnlijk dateerden uit de 12e eeuw voor Christus. Niet echt comfortabel! En totaal niet te vergelijken met de schitterend Combinofauteuils. Maar gelukkig waren er wel de werktijden en de riante salarissen. Gelijk aan de bestuurderbetalingen in deze nieuwe eeuw...............Maar niet heus! Ik had het over de beperkte bestuurdervoorzieningen.

Van een verwarming voor bestuurder en passagiers was uiteraard totaal geen sprake. Hoorde ik daar iemand roepen, dat hij destijds graag trambestuurder wilde worden? Maar dan moest je eerst een aantal jaren conducteuren. Maar gelukkig kreeg je wel onder meer een echte GVB-pet beschikbaar gesteld, die je ook in bed verplicht moest dragen.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker