Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 130

Share |

NIEUWE EN OUDE AUTOBUSSEN (101011)
door en met foto's (tenzij anders vermeld)van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Het moet in de zomer van 1957 zijn geweest, dat ik met een vriendje een paar dagen bij zijn grootvader in diens scheve, grotendeels houten huis aan de plassen in Vinkeveen mocht logeren onder het genot (!) van een glas dubbelgestoomde melk. In een tijd dat Vinkeveen een geheel andere en bovenal eenvoudiger allure had dan nu.


vergroot


vergroot

Al fietsend konden wij, de piepjonge Amsterdamse toeristen, tenslotte in alle rust genieten van de lichtgele, kleine, simpele Maarse & Kroonbussen, die hun eindhalte hadden in Loenen, dat aan de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal lag. De terugreis voor de jeugdige tramfans naar Amsterdam was na een paar dagen helaas weer begonnen en wij fietsten Amsterdam in de vroege avonduren weer binnen en kwamen onbewust en toevallig terecht in de Sarphatistraat.


vergroot

vergroot

En plotseling stonden wij op het voor ons toen nog onbekende terrein van de Remise Nieuwe Achtergracht, dat alleen maar gesloten deuren liet zien! Maar het zag er wel uit als een echte remise en er lagen erg veel tramrails. Ik keek mijn ogen uit naar de veelbelovende blauwe kleur die ik door de ruiten zag schemeren. Gesloten GVB-deuren dienen natuurlijk om direct geopend te worden. Wat ook gebeurde met hulp van de GVB-portier. En het wonder gebeurde. De hele Remise Achtergracht was volgestouwd met erg nieuwe autobussen, die zelfs niet een keer in Amsterdam, behalve bij hun komst, hadden gereden en waarschijnlijk net waren gearriveerd. Ik wist niet wat ik zag! De bussen hadden ook nog (hoge) nummers, die ik nooit eerder had aanschouwd.


vergroot

vergroot

Ik kon mijn ogen niet geloven. Want daar stonden ze. De erg nieuwe 250-294 bussen, de zogenaamde tikkers, die later furore maakten door hun jarenlange trouwe dienst op de toen chique lijn E van het Amstel Station naar het Haarlemmermeer Station. Toen Garage West het busmaterieel voor de nieuwe en lange buslijn 15 ging leveren, verhuisden de 250-294 naar onder meer de lijnen 5, 8, 11, 26, 28 en 31. 9 jaar later ging ik op een zaterdagmiddag opnieuw op reis, nu met de trein, op zoek naar een autosloperij in Soest waar, volgens de geruchten, veel afgedankte GVB-bussen stonden van de serie 158-187, de zogenaamde omvormers. Mijn all time favoriete GVB-bussen met de brullende motoren van onder meer eens de lijnen F,G, H, K, L, M, P, 22, 23 en 26.


vergroot

vergroot

Ze waren dan wel afgeschaft maar bevonden zich gelukkig toch nog onder handbereik. Weliswaar op een autosloperij in Soest, maar dat was met de trein in een half uur te bereiken uit Amsterdam. Maar toch! Dus in 9 jaar kan er erg veel gebeuren. De 250-ers waren dus nu 9 jaar oud en de omvormers stonden scheef, vol met onkruid, droevig weg te roesten op een autosloperij in Soest. In de 60s werd de ENHABO in Amsterdam-Noord een GVB-bedrijfje waar het materieel zulke afschuwelijke ENHABO-kleuren had. Eerst hadden de oorspronkelijk sierlijke en snelle 200-en een lelijk ENHABO-uiterlijk kregen. In een klap was de schoonheid van de monocontrols verdwenen toen zij de mooie blauwe GVB-kleur verloren, mosterdgroen werden gespoten en de fraaie, glimmende chromen versierselen kwijtraakten. Je ziet, dat het leven van een GVB-autobus niet over rozen gaat.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker