Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 126

Share |

DE NIEUWE 767 (110911)
door en met foto's (tenzij anders vermeld)van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Er zijn van die dingen in het leven, die normaal en eeuwig lijken. Maar zoals we allen weten, is (bijna) niets normaal en eeuwig. Neem nu het exterieur van de ons allen bekende en verdwenen, meestentijds gele, eerst grijze en soms ook blauw-witte dubbelgelede GVB-trams. Afgezien van de trams met een museale bestemming. We beginnen bij het einde van dit korte verhaaltje.


vergroting

vergroting

Dat is weer eens wat anders dan aan het begin beginnen. Een van de allergrootste verrassingen bij de Amsterdams tram was de spectaculaire, onverwachte en zeer geslaagde kleurverandering van LHB-er 767. Dat had Andre Testa heel juist gekozen en erg goed besloten. Een compliment voor Andre Testa! Het leek toen of alle 725-ers hun gewone gele jassen zouden inruilen voor een blauw-witte jas. Dat had de 767 tenslotte ook gedaan. Ik werd op die regenachtige dag van de wedergeboorte van de 767 op mijn werk gebeld door een nerveuze, enthousiaste tramvriend, waar ik al meer dan 40 jaren onder meer de meest fantastische (telefoon)tramgesprekken mee voerde.


vergroting

vergroting

Hij vertelde mij over de ongelofelijk schitterend geworden 767. Het leek gewoon niet echt. Tijdens mijn lunchpauze ging ik onmiddellijk zenuwachtig met mijn fotocamera op de 767 af. En ik trof het. Binnen een half uur had ik de spiksplinternieuwe en sensationele 767 te pakken. Hij reed op lijn 12 en stond op de Ceintuurbaan op het punt rechts af te slaan de Ferdinand Bolstraat in. Het was wat naief om te denken, maar in die nieuwe wit-blauwe kleur leek het of alle bestaande 725-problemen in een keer waren verdwenen. Nadat de 767 enige tijd de proefwagen voor het nieuwe GVB-kleurenschema was geweest en veel andere wagens, behalve de resterende 725-ers, ook de nieuwe kleuren hadden gekregen, werd de 767 plotseling en letterlijk een rijdend eindpunthuisje voor pauserend lijn 20-bemanningen aan de Plantage Parklaan! Waarom werd juist de schitterende blauw-witte 767 een eindpunthuisje? Maar ik denk dat het GVB wist dat de andere 725-ers geen lang leven meer zouden hebben. Maar was er niet genoeg ruimte in de reguliere tramvilla?


vergroting

vergroting

Alle normale zitplaatsen voor de passagiers waren in de 767 verdwenen en vervangen door GVB-kantoormeubelen! Dus de echte trammagie was uit de 767, want kantoormeubelen zijn heel erg saai en in een stilstaande tram helemaal. Dus daar stond iedere dag het rijdende, continu stilstaande en altijd lege lijn 20-eindpunthuisje. Na vertrek van de dagelijks laatste lijn 20-dienstwagen (tussen 18 en 19 uur) verdween de 767 (waarschijnlijk met bestuurder.....) eenzaam naar de Remise Lekstraat om de volgende dag opnieuw heel alleen aan een nieuwe en zware tramwerkdag te beginnen. En hier komt weer de cloe: de 767 werd door het GVB-personeel helemaal nooit gebruikt als GVB-kantine! Het opvallende was, dat de lijnfilm wel ‘20’ toonde, maar de richtingfilm vertelde verder dat de 767 ‘geen dienst’ had of was ‘gereserveerd’. Dus waarom werd dan ‘20’ gefilmd? Je zou deze GVB-maatregel kunnen vergelijken met de eindpunthuisjes voor onder meer de lijnen 1 en 2 voor de GVB-dames van weleer, die nooit werden gebruikt. Het slaat misschien nergens op, maar het leek weer een maatregel uit de Sovjettijd.


vergroting

vergroting

Maar misschien hadden ze daar helemaal geen lijn 20 en wel altijd goedbezette eindpunthuisjes voor vrouwelijk personeel. De immer lege Amsterdamse lijn 20-tram had toch nog een mooie functie en dat was het tonen van de nieuwe externe GVB-tramkleuren op de Plantage Parklaan! En de kantoormeubelen-767 liet duidelijk zien, dat deze tram, ook als hij de hele dag stilstond, toch nog heel gezellig (?) kon zijn. Helaas waren de GVB-portier, de bureaulampen, de computer, de printer, de faxmachine, de telefoon en het koffiezetapparaat vergeten. Of was het mogelijk toch een proef van het GVB om eens uit te proberen of kantoormeubelen in plaats van harde GVB-trambankjes in de toekomst misschien toch gewoon GVB-trammeubilair konden worden. Weer blijkt dat je met een tram, indien gewenst, alle kanten op kunt! Toen de massale opschoning van het Amsterdamse tramwagenpark begin deze eeuw plaatsvond, bleek de 767 de gigasloopdans te ontspringen. Hij heette na een nieuwe aanpassing van het in en exterieur plotseling 3001 en speelde onder dat nummer en de naam ‘Rode Kruistram/Red Crosser’ een belangrijke rol als promotiemiddel voor invalidenondersteuning, die namens het Nederlandse Rode Kruis met de 3001/767 een dagje gratis gingen trammen.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker