Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 117

Share |

IN MEMORIAM: DE 780-816'ERS (110711)
door en met foto's van Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Zoals we allen weten, emigreerden zestien 780-ers naar Sarajevo en ze leiden daar een zonnig trambestaan. Ze worden al bijna bruin.......Heel logisch. Maar wat nog logischer(!!!) was, was de sloop van vijf 780-ers in Amsterdam vanwege brand, wat nog een beetje te begrijpen is, en wat niet te begrijpen is motor of andere schade!!

De hierdoor gesloopte 780-ers waren de 795, 797, 806, 811 en 814. Want het lijkt zo voor de hand te liggen om defecte motoren te vervangen door nieuwe motoren of te repareren. Probleem opgelost! Een fluitje van een cent. Soms lijkt het erop, dat er wel heel gemakkelijk met gemeenschapsgeld werd omgegaan. Nu zijn 25 jaren best veel jaren, maar dat geldt niet voor een tram (behalve de tranentrekkende 725-ers). Zelfs als de trams waren afgeschreven, bleef het zonde om degelijke trams als de stoere 780-ers om flutreden, zoals defecte motoren, te slopen. De 780-ers vielen onder meer op als typische lijn 20-trams, als de wagens voor de lijnencombinatie 6 en 10, als de trams waar de bestemmingsaanduiding in de eerste gelede werd weggemonteerd en weggeschilderd.

De 780-816 waren in principe bedoeld voor uitbreidingen van het tramnet. De serie was groter geweest omdat door het GVB tot tweemaal toe bij overheidsinstanties is geprobeerd om nog meer 780-ers te bestellen!! Eerst maar liefst in principe twintig stuks bij de tweede levering en later zes stuks. Waar is de logica? Ze later naar Sarajevo sturen en vijf stuks vroegtijdig zelf slopen? Die toestemming werd tot twee keer geweigerd. Als we uitverbaasd en uitgemopperd zijn is het nog eens tijd voor een 780-geschiedenisles. De 780-ers waren de eerste nieuwe Amsterdamse trams met harde banken. Ze vervingen in principe de laatste drie-assers.

Het opmerkelijke waren verder de bankjes op het achterbalkon, die weer werden verwijderd toen de conducteurs/trices terugkeerden. Als je de nieuwe generaties trambestuurders van het GVB om hun mening vraagt over de kwaliteit van de 780-ers geven zij toch de voorkeur aan de Combino’s en vinden de 780-ers maar oude trams! Het leven is hard. Er was door het GVB veel geleerd van alle drama’s rond de 725-ers. Onder meer rond de ventilatie. Helemaal in de tropische bestuurdercabines. Waarna dit euvel bij de nieuwe 780-ers werd voorkomen door het plaatsen van dakluiken, die bij warm weer werden geopend. Als passagier dacht ik altijd, dat de luiken dienden om als passagier te kunnen ontsnappen als de trams in de gracht of in het IJselmeer belandden....... De 780-ers waren gedurende jaren helaas rijdende reclamezuilen.

Nadat ze eenmaal de nieuwe GVB-bedrijfskleuren hadden gekregen en in de meeste gevallen reclamevrij werden, kregen ze daardoor ook een veel beter imago en werden ze bijna aantrekkelijk. Los van de reclame werden veel 780-ers thematram met de wonderlijkste, soms grappige en soms foeilelijke niet te begrijpen beschilderingen. Als herinnering wordt dit artikel geïllustreerd met de gesloopte 780-ers toen ze uiteraard nog gewoon bestonden. Het GVB is bijna een bedrijf geworden waar vaak relatief nieuwe trams in de tramvuilnisbak belandden, terwijl het toch vervoermiddelen waren waarmee het aangenaam trammen was. Bij een volgende keer zet ik mijn populaire af te voeren trams thuis in de tuin. In mijn dromen heb ik de rails als gelegd.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker