Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 5

Share |

Welk lijnnummer? (190409)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

Een van de meest historische en fantastische gebeurtenissen in de Amsterdamse tramgeschiedenis was de aanleg en de opening van de nieuwe tramlijn 17 naar Osdorp op 9 september 1962. Die aanleg was al in 1961 begonnen. Ik kan me de dag nog herinneren, dat de eerste rails op de Cornelis Lelylaan verschenen.

De nieuwe baan naar het Dijkgraafplein betekende een stevige uitbreiding van het lijnennet. De Cornelis Lelylaan was op zich helemaal nieuw en was nog lang niet klaar toen de trambaan werd aangelegd. Maar dat was niet het enige! Want na lijn 17 kwam een dag later daar ook nog de opening bij van de spiksplinternieuwe spitstramlijn 27. Als hobbyisten hadden we wekenlang lopen speculeren over hoe de nieuwe tramlijn zou gaan heten en wat de lijnkleuren zouden worden. Maar we kwamen er maar niet achter. Lijn 23 ging destijds via lijn 3 tot de Kinkerstraat. Daarna volgden de Jan Pieter Heijestraat en de Overtoom en de Amstelveenseweg.
Enkele dagen voor de officiële opening van de nieuwe tramlijn kwam de aap uit de mouw. In de remise Havenstraat stond het materieel klaar en omdat we door de deuren de trams van de nieuwe tramlijn konden zien, wisten we, dat we er een lijn 27 bij zouden krijgen. Sensationeel. En lijn 27 zou voor het grootste deel worden geëxploiteerd met blauwe wagens. In de ochtendspits reden er ook nog twee drie-assige stellen. In de avondspits reden er alleen maar twee-assers. De andere delen van de dag reed lijn 27 niet. De lijnkleuren waren rood, geel, rood vertikaal.

Echte kenners wisten, dat deze kleuren eerder waren gebruikt. Want dit kleurentrio hoorde bij lijn 23, een tramlijn die in de jaren ‘50 voor het laatst had gereden. Niet als ‘normale’ tramlijn maar als verbinding tussen de Zoutkeetsgracht en het Olympisch Stadion op zondagen tijdens het voetbalseizoen. Dus toen er door het GVB werd besloten een versterkingslijn voor de nieuwe lijn 17 in te stellen, werd er besloten, dat dat lijn 27 werd met de lijnkleuren van lijn 23, omdat de lijnkleurenglaasjes toch nog ongebruikt klaar lagen.
Lijn 27 was slechts een korte lijn 17 met toch nog een stuk eigen spoor. Want op de Hoofdweg, vlakbij het Surinameplein, werd een eindpuntspoor aangelegd.


442 - foto Tom Mulder

In die tijd zat ik nog op school en uit het klaslokaal kon ik de Cornelis Lelylaan zien. Op die allereerste maandag werd er met een twee-assig tramstel van lijn 27 op de Cornelis Lelylaan instructie gereden. De motorwagen was de 442. Toen een sensatie! Maar instructie met twee-assers zou daarna voorlopig niet meer gebeuren! Dus er zal in 1962 best een verbod voor instructieritten op de Cornelis Lelylaan zijn gegeven.

VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN TOM MULDER


20 afbeeldingen van de 416 t/m 423
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '60
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Later zal dat verbod zijn verwaterd, omdat zelfs twee-assige wachtwagens op lijn 17 werden ingezet. Toen konden we niet bedenken, dat enkele decennia later er zelfs twee lijnen, met een vertakking in Osdorp, zouden rijden. En dat lijn 17, die later werd verdrongen door lijn 1, weer terug zou keren op het Dijkgraafplein.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

eXTReMe Tracker