Bijdragen van Tom Mulder
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

Tramcolumn 2

Share |

6 april 1956 (080409)
door Tom Mulder -
tommulder@amsterdamsetrams.nl

In het voorjaar van 1956 zat ik in de 3e klas van de Willem Barentzschool in de Hembrugstraat. Mijn moeder was toen al een werkende moeder, waardoor ze op bepaalde dagen van de week, zoals op vrijdagmiddag, niet thuis was om boterhammen te smeren.

04-06-1956_13864A Tram botsing
Tram 3 betrokken bij een aanrijding op het Frederik Hendrikplantsoen, Amsterdam, 6 april 1956
Foto Ben van Meerendonk / AHF, collectie IISG, Amsterdam

Maar ik vond het al lang leuk en spannend om helemaal alleen eerst met de tram en later met de bus en de tram van de Oostzaanstraat naar de 3e Hugo de Grootstraat te rijden. Waarbij ik moest overstappen op het Haarlemmerplein. Alleen op die zonnige, frisse vrijdagdagmiddag zou de tramrit met lijn 3 anders verlopen dan iedereen dacht. Op buslijn 12 reden de bussen van de serie 71-85. Ik kende sommige buschauffeurs, dus de rit tot het Haarlemmerplein was uiteraard een gezellige gebeurtenis. Ik mocht voorin bij de buschauffeur staan (ik mocht zelfs nu en dan even schakelen) dus dat voelde heel belangrijk voor een jongetje van negen. Op de vrijdagmiddag leek het of de bussen van lijn 12 drukker waren dan op andere dagen.


Frederik Hendrikplantsoen - 06 april 1956
Bron: Historische Kranten Online

En zo voorin de bus had je ook gelijk een goed uitzicht en kon je zien of je nog wel op tijd was voor de volgende lijn 3. Ik nam afscheid van de buschauffeur toen we op het Haarlemmerplein stopten.
Na een paar minuten kwam de 453 onder het viaduct naar de Planciusstraat vandaan. Vanzelfsprekend keek ik wie de bestuurder was. Ik kende hem wel. Maar dan als conducteur. En deze conducteur had dus promotie gemaakt, maar op zijn pet had hij nog steeds zijn conducteursterretje. Het vleugeltje had nog niet zijn plaats ingenomen. Wat direct en opnieuw opviel was het snelle rijden van de nieuwe bestuurder. Dus dat was genieten voor Amsterdamse jongetjes.
W
e deden de Marnixstraat en draaiden toen het Marnixplein op. Zonder stroom passeerden we het wissel en keken naar links en rechts of er ook verkeer aan kwam. Daar naderde een donkerblauwe vrachtwagencombinatie. De verse trambestuurder schakelde iets terug en dacht zo net achter de vrachtwagen het Frederik Hendrikplantsoen in te duiken. Ik zag alles gebeuren en deed voor de zekerheid enkele stappen naar achteren. Op dat moment dook de 453 met redelijke snelheid in de aanhanger van de vrachtwagencombinatie.
De trambestuurder werd door de klap met de aanhanger meegesleurd en belandde op straat.

De vrachtwagen reed gewoon door. De chauffeur had niets in de gaten.. Hij dacht kennelijk dat het gerommel van de kruising afkomstig was. Enkele tientallen meters verder werd hij aangehouden door wat PTT-ers, die daar aan het werk waren.

VERVOLG DIASHOW: DE TWEE-ASSERS VAN TOM MULDER


24 afbeeldingen van de 400 t/m 404
Alle foto's gemaakt door Tom Mulder in de jaren '60
Voor het bekijken van deze foto's is een Flash Player vereist

Op het Marnixplein was het opmerkelijk stil geworden na de ontzettende aanrijding.
*
Het voorbalkon van de 453 was er niet meer. Ik zakte met het restant van de vloer naar het wegdek, nadat ik eerst had geprobeerd om dan maar achterin uit te stappen. Binnen waren de meeste ruiten ook aan diggelen. Gelukkig waren er niet veel passagiers. Ik stapte tenslotte van de 453 af en liep maar naar het gras van het plantsoen. Na ongeveer 10 minuten kwam de ambulance, die de bestuurder en mij naar het Wilhelmina Gasthuis vervoerde. De bestuurder had geluk gehad, want deze vreselijke aanrijding had heel anders kunnen aflopen. Hij had slechts een paar gebroken tenen. En ik had alleen wat kleine snijwondjes en overal in mijn kleding vond ik kleine glassplinters door het wegspringende glas.

Eventuele fouten voorbehouden (red.)

 
<< terug naar index Tramcolumns

volgende column >>

omhoog

laat een berichtje achter

 

eXTReMe Tracker