Door en foto's uit het familiealbum van: Hans C.A. ten Cate -
hca.ten.cate@hccnet.nl
Geachte heer Wiersema,
Als geboren
Amsterdammer heb ik uw site het Geheugen van de Amsterdamse tram met
bewondering en met veel plezier bekeken. Er kwamen weer vele
jeugdherinneringen boven. Ook aan mijn beide grootvaders, die als
trambestuurder en tramconducteur vele jaren bij de Dienst der
Gemeentetram hebben gewerkt.
Antonius Gerardus (Toon) ten
Cate (1886-1971)
Mijn grootvader van
vaderszijde Antonius Gerardus (Toon) ten Cate (1886-1971) werkte
als conducteur (nr. 636) bij zijn trouwen in 1914 al bij de tram,
maar kreeg zijn vaste aanstelling pas op 1 juli 1915. Hij werd
toen aangenomen op een weekloon van 15,12 en 0,96 per week
voor het onderhoud en vervanging uniformkleding. Hij heeft er tot
aan zijn pensionering in 1951 gewerkt. Hij was tevens instructeur
(zie: ster op pet).
Antonius Gerardus (Toon) ten Cate
(1886-1971)
Mijn grootvader Ten Cate (met
bril) voor motorwagen 363 van lijn 17, bij eindhalte Surinameplein
op 11 juli 1947.
Fotograaf onbekend.
Antonius Hendricus (Antoon)
Roemelé (1888-1982)
Mijn grootvader van moederszijde Antonius Hendricus (Antoon)
Roemelé (1888-1982) werd als wagenbestuurder op 1 jan 1920 in
vaste dienst aangenomen met een weekloon van 35,10 en een
jaarlijkse vergoeding voor kleding van 50.- . Hij werd in 1943
op lichamelijk medische gronden afgekeurd. Hij deed in 1941 mee
met de Februaristaking.
bron: Archief van de
dienst Arbeidszaken (5174), inventarisnummer 1096 Lijst van
ambtelijke stakers die zijn bestraft met salariskorting: Roemele,
A.H.,wagenbestuurder, werklieden, Gemeentetram Amsterdam
(Februaristaking 1941).
Antonius Hendricus (Antoon)
Roemelé (1888-1982) foto van ong. 1920
Mijn
grootvader Roemelé (uiterst rechts), waar hij met een drietal
collegas bij een tramwagen (nr. 217) lijn 13 staat, vermoedelijk
bij het * eindpunt Fred. Hendrikplantsoen. Foto is waarschijnlijk
circa 1925 gemaakt.
Fotograaf onbekend.
*
Commentaar op bovenstaande foto is van Erik Swierstra:
"De foto van lijn 13, is bijzonder, want dit betreft het weinig
gefotografeerde eindpunt Czaar Peterstraat, bij de Rietlanden.
Lijn 13 reed van hieruit van 1922 tot 1927 naar het Frederik
Hendrikplantsoen aan de andere kant van de stad. Rechts in de
verte is nog een stoomloc te zien op het rangeerterrein
Rietlanden.
Lijn 13 verdween van dit eindpunt per 1 januari 1932 en werd toen vervangen
door de in 1938 verbuste lijn 19. In 1934 werd dit eindpunt
verlaten, toen lijn 19 werd ingekort tot wat nu het einde van de
Czaar Peterstraat is, bij het spoorviaduct. De inkorting vond
plaats in verband met de werkzaamheden aan de Spoorwegwerken Oost.
Op de plaats van de trambaan werd de spoorlijn gelegd waar sinds
1939 de treinen richting Utrecht overheen rijden."
akte aanstelling
in vaste dienst A.H.
Roemelé
Weekloon A.H.
Roemelé
- periode 1921 - 1932
Mijn grootvader van
moederszijde Antonius Hendricus (Antoon) Roemelé (1888-1982) werd
als wagenbestuurder op 1 jan 1920 in vaste dienst aangenomen met
een weekloon van 35,10 en een jaarlijkse vergoeding voor kleding
van 50.- . Hij werd in 1943 op lichamelijk medische gronden
afgekeurd. Hij deed in 1941 mee met de Februaristaking.
bron: Archief van de dienst
Arbeidszaken (5174), inventarisnummer 1096 Lijst van ambtelijke
stakers die zijn bestraft met salariskorting: Roemele, A.H.,wagenbestuurder,
werklieden, Gemeentetram Amsterdam (Februaristaking 1941).
Hans
C.A. ten Cate - 17 december 2012 -
hca.ten.cate@hccnet.nl
|