Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 27
Verzameling Jeroen Epema tenzij anders vermeld

Lijn 27 (een nieuw lijnnummer met de kleuren van lijn 23) begon op 10 september 1962 als spitsuurversterking van lijn 17. De route liep van het Surinameplein via de Hoofdweg, Postjesweg naar de Kinkerstraat. Daarna via Marnixstraat, Rozengracht, Raadhuisstraat, Nieuwe Zijds naar het CS. Hier zien we mw.441+onbekende boldakker op lijn 27 (net 10 dagen oud) op het Surinameplein op 20 sept.1962. Foto Pietjan Wippoo.

Uitrukkende lijn 27 (mw.450) op de Amstelveenseweg, 5 aug.1966. In de avondspits kon op lijn 17 niet worden uitgestapt tussen CS en Surinameplein. Wie op die route de tram moest verlaten, reed met lijn 27. Er werd begonnen met blauwe wagens+bijwagen ( met in de ochtendspits 2 drie-asserstellen: 512+999 en 521+991). Deze waren als enige voorzien van lijn- en richtingfilms van lijn 27. In de winterdienst 1963 reden louter blauwe wagens (8 à 9), in de zomerdienst 6 à 7.

Lijn 27 (mw.453) in een drukke Havenstraat. Fotograaf onbekend.

Bloedneus 520 als uitrukkende tram op lijn 27. Amstelveenseweg, 12 jan. 1968.

De 401 heeft de laatste rit volbracht en bereidt zich voor op de remiserit (zie: koplamp)

Op hetzelfde punt staat nu een drie-asser (mw.523), nog niet als bloedneus. Tijdstip onbekend.

M.i.v. de zomerdienst 1967 waren voor 't eerst geen 400-stellen nodig. Aanvankelijk reed men op lijn 27 met acht losse drie-assers. In de winterdienst 1967/68 verschenen drie-assers met motorwagens zonder conducteur (de zgn. bloedneuzen). Voor het CS staat mw. 894 (+bijwagen) gereed om richting Surinameplein te rijden.

Motorwagen 931 op de Rozengracht.

Motorwagen 894 (+bijwagen) op de Hoofdweg rijdt weer terug richting CS. In de mw. zitten (nog) geen passagiers, in de bw. wel.

Motorwagen 920 (+986)op de Kinkerbrug. (Let op de bovenleidingconstructie!). Op het zijraam van de mw. de mededeling: alleen toegang met geldig plaatsbewijs.

Het ging langzaam bergafwaarts met lijn 27 door vermindering van frequentie en beperkte beschikbaarheid van (bijwagen-) conducteurs. Op het laatst werden steeds meer gelede trams op lijn 27 ingezet. Vanaf 1969 werden dat ook zelfbedieningswagens (zonder conducteur). De 585( met blanco richtingfilm) in de Surinamestraat, met op de achtergrond Autopon. Lijn 27 maakte de 10 jaar niet vol. Op 18 oktober 1971 werd lijn 17 ingekort tot het Surinameplein. Lijn 1 reed naar Osdorp, lijn 27 werd opgeheven.

Lijn 27 (465+946) als toeristtram in de Raadhuisstraat. 18 aug.1987.

Een verdwaalde lijn 27, met eigen lijnkleuren (blokkendoos 803) voor het Amstelstation. 4 febr. 2003.

Lijn 27 (mw.464) als jubileumtram voor 40 jaar HLB-accountants. Sarphatistraat, maart 2003.

Lijn 27 (464+721) ingetuigd als Citytour, Prins Hendrikkade, 9 juli 2005.

Lijn 27 (464+721) ingetuigd als Citytour rijdt het Damrak op, 9 juli 2005.

Lijn 27 (464+721). Oliebollenrit met kerstman Hans Wout als bestuurder, Martelaarsgracht, 18-12-2005.

Jeroen Epema - 5 december 2013

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker