Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 16
Verzameling Jeroen Epema tenzij anders vermeld

Lijn 16 is ingesteld een kleine maand na lijn 15, op 15 augustus 1913. Hij reed van de Gabriël Metsustraat via de Ferdinand Bol en Vijzelstraat naar het Thorbeckeplein. In 1923 werden na een zestal verlengingen in beide richtingen de bekende eindpunten Station Willemspark (na 1933 Haarlemmermeerstation) en Centraal Station bereikt.

We zien hier de Prins Hendrikkade rond 1930 met een bus, een vrachtwagen, een open "town-car" en links een wagenstel van lijn 4.

Lijn 16 op een ongedempt Rokin (dus vóór 1933). Kinderkopjes als plaveisel en het pontje in het midden.

Een duidelijke kaart met een overvolle Munt in de jaren '30. Een Union met open bijwagen; op lijn 16 een nieuwe "Blauwe" + open bijwagen. Vóór de Union een blauwe bijwagen serie 901-930 van Beijnes. Op het spoor richting Rembrandtplein een boldakker.

De Munt in de oorlogsjaren. Te zien aan de verduisterde koplamp van lijn 16. In het midden lijn 5.

Lijn 16 met open bijwagen in de Vijzelstraat. Op de achtergrond "De Bazel", het nieuwe gebouw van de Nederlandsche Handelmaatschappij (thans Het Stadsarchief van Amsterdam). Achter lijn 16 een lijn 4A. Van 1925-1930 was lijn 4 gesplitst in 4A en 4W. 4A reed via de Rijnstraat en van Wou naar CS en terug via de Amsteldijk. 4W reed via de Amsteldijk naar CS en terug via van Wou naar de Rijnstraat.

Lijn 16 naast het Concertgebouw. De bijwagen heeft na de oorlog nog noodglas. Geen verkeerslichten, maar een verkeersagent + bord.

Tramstaking april 1955. Lijn 1 met materieel van lijn 16 (429+811).Nieuwe Zijds Voorburgwal (rechts het gebouw van het Algemeen Handelsblad). Zondag 3 april 1955. Achter op de kaart een stempel van Merkelbach Speelgoed BV.Kalverstraat.

Lijn 16 in de Havenstraat (13 mei 1962).Mw.400+bijwagen 752).


coll. fotoafdrukken Stadsarchief Amsterdam - rechthebbende onbekend

Het Jan Willem Brouwersplein in aanbouw. Rechts een gedeelte van het Concertgebouw. Gezien vanuit de Gabriël Metsustraat bij de kruising met de Van Baerlestraat.


coll. Pietjan

Lijn 16 op het Jan Willem Brouwersplein dat genoemd is naar Jan Willem Brouwer, een 19e eeuwse pastoor uit Bovenkerk. Bij de opening van het Concertgebouw in 1888 was dit nog grondgebied van de gemeente Nieuwer Amstel. In 1988 heeft Amsterdam het plein omgedoopt in Concertgebouwplein. Schuin tegenover in de Van Baerlestraat (hoek Gabriël Metsustraat) staat een voormalig brandweerhuisje met het wapen van Nieuwer Amstel als gevelsteen.


coll. Pietjan

Tot 1966 was er bij het Concertgebouw een aftakking, dubbelsporig, rechtdoor in de bocht op het J.W.Brouwersplein (zie kaart 8).Tot in de 50 er jaren kwamen de sporen samen tot enkelspoor in de bocht van de Alexander Boersstraat.


coll. Pietjan

Lijn 16 (mw.1438) in de openluchtremise Vaartstraat (21-11-1967).


coll. Pietjan

Gelede wagen 673 in 1971 op lijn 16 in de Vaartstraat (kringspoor m.i.v.1923)

Lijn 16 (mw.753) op een "kermisachtig" Damrak. (jaren 80-90)

Jeroen Epema - 2 juni 2011

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker