Prentbriefkaarten
Geheugen van de Amsterdamse tram

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

Share |

PRENTBRIEFKAARTEN VAN LIJN 3
Verzameling Jeroen Epema

Lijn 3 voor het Postkantoor op een kaart gestempeld in 1904, afzender Alida. Lijn 3 reed van 1902-1904 van de Const. Huygensstraat via de Bilderdijkstraat naar de Dam. De Unions waren pas in 1910 allemaal gesloten.

Op bijna dezelfde plaats een lijn 3, afzender Marie. De Palaisstraat (let op de spelling ) met op de achtergrond "Hotel Palais Royal". Een stijlvollere omgeving dan het Telecommunicatiegebouw dat er voor in de plaats kwam (zie volgende kaart)

Lijn 3 en 14 in de Raadhuisstraat (nog met klinkerbestrating). Ca.1915: Het Telecommunicatiegebouw was er nog niet (is van 1925)

Tweemaal lijn 3. Opnameplaats vergelijkbaar met vorige kaart. Opmerkelijk zijn de bomen aan weerszijden. Rails van de NZH is goed te zien. Verder geen auto te bekennen!

Op deze foto is het Geldkantoor, later Telecommunicatiegebouw in aanbouw (1925 ).

Tweemaal lijn 3 op het eindpunt Dam. Daarbij nog paardetramwagen van de lijn Willemspark-Dam. "Johan arriveert niet eerder dan 8.43 op D(elftse) P(oort)."Opvallend is dat op deze foto iedereen een hoofdbedekking heeft.

Zicht op het Westerdok. Aan de beugelnummers herkenbaar lijn 3 met ex-paardetramrijtuig.Van 1907-1925 reed lijn 3 van de Linnaeusstraat naar het Stationsplein. Verder nog een lijn 9 (ook Linnaeusstraat-Stationsplein, maar dan via een andere route ). De kaart is van 1914; een jaar later zou lijn 9 naar de De Ruyterkade gaan rijden. In de verte, rechts, nog een lijn 4 komend van het IJveer.(1911-1921).

Tweemaal lijn 3 bij de Muiderpoort (ongeveer 1918 ).Kaart gestempeld in 1921: "Schat, we hadden een gezellige reis met een coupé voor ons drieën; verrukkelijk gedineerd in de Bijenkorf (een énige zaak ). Hier in Groot-Mokum is het een gezellige drukte; nu, dag, liefs, Ger."

Lijn 3 (mwg. 183 ) aan het begin van een stille Sarphatistraat.

Lijn 3 op de Overtoom ( ong.1915 ) samen met een eenzame fietser.

Lijn 3 voor het Koloniaal Instituut met motorwagen 254. Kaart gestempeld in 1931.

Lijn 3 (mw.483+ ahr.779) op de Mauritskade in 1939. (traject:Fred.Hendrikplantsoen-Leidschebosje-Station
W.P.-Javaplein). Lijn 3 komt hier via de Zeeburgerdijk van het eindpunt Javaplein.Ook lijn 9 (eindpunt Molukkenstraat) doet deze halte aan. De lijnnummers 3 en 9 staan op het haltebord en op het opzetbordje met daarboven"halte kort traject". Deze tekst staat ook op het hangende bord erboven.De korte trajecten (à 6 cent) waren ingevoerd om passagiers te trekken.In de oorlog zijn ze weer afgeschaft: toen waren er klanten genoeg . . . .
(fotograaf onbekend)

Een kaart uit de 50-er jaren, uit de tijd dat naast foto's ook opvattingen vaak " zwart-wit" waren. Lijn 3 voor het 'Maria-Paviljoen' ,een afdeling van het voormalige OLVG.

Lijn 3 in de van Baerlestraat. De bouw van de nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum is in volle gang. 3 nov.1953.

Lijn 3 in de van Baerlestraat. De nieuwe vleugel is voltooid.

Lijn 3 Stadhouderskade, Rijksmuseum; vóór 18-10-1958 (opening Vondelbrug)

Lijn 3 (mwg.449 ) rond 1960 toen je je geld nog naar de Rijkspostspaarbank kon brengen en je nog onbekommerd het Stedelijk Museum kon bezoeken.

Een blauwe wagen (443) op de Ceintuurbaan op lijn 3. De Sint Willibrordus staat er nog in volle glorie.

Jeroen Epema - 24 september 2009

<< TERUG NAAR INDEX PRENTBRIEFKAARTEN

laat een berichtje achter

omhoog

 

Bezoekersteller

eXTReMe Tracker