Echte lijnkleuren
door Cor Fijma
FAQ:
Waar dienen die lijnkleuren toe?
Het
antwoord is eenvoudig: die dienen nergens toe. De kleuren zijn een soort
erfenis van de paardentram. De paardentram kende alleen lijnkleuren. De
Gemeentetram heeft in 1903 dat idee overgenomen en lijnkleuren
verzonnen. Tegelijkertijd werden lijnnummers ingevoerd. Dus we hebben
het gewoon over lijn 9 en geen hond zegt "de groene lijn".
Van het lijnkleurensysteem klopt niet veel meer. Zo heeft lijn 13 nog
steeds "wit met blauwe eilandjes". Maar lijn 13 rijdt al lang niet meer
naar de Eilanden. De enige lijn die nog steeds zijn gehele
oorspronkelijke route aflegt is lijn 24. Dat die lijn is omgeleid via de
route van de lijnen 3 en 16 is maar een tijdelijk ongemak. De nieuwste
lijn - 26 met groen/wit - kan zeker niet als een aanvulling op lijn 9
worden gezien zoals de eerste lijn 26 was. Maar de lijnkleuren zijn best
een leuke traditie. Den Haag en Rotterdam hebben de lijnkleuren al lang
geleden afgeschaft.
Ringlijnen
Lijn 10, de eerste elektrische tramlijn van Amsterdam, ingesteld op 14 augustus 1900. Een
ringlijn, dus eenvlakslijnkleur. Rood. De foto is precies een eeuw later gemaakt toen de
10 jubileerde.
Let op de bijwagen die in de afleveringskleuren van de jaren tien is teruggebracht.

Lijn 10, de eerste elektrische
tramlijn van Amsterdam

Lijn 3, ook een ringlijn. Geel. Wagen 944 is
een z.g. bloedneus. De tram rijdt in de Bilderdijkstraat en is op 27.2.1979
onderweg naar de Zoutkeetsgracht. Later vond de 944 nog een bestemming als speelobject in
Amsterdam-Noord.

Lijn 3, ook een ringlijn. Geel

Lijn 7 voert Blauw. De 1236 met bijwagen 833
staat aan de standplaats Plantage Parklaan op 9.7.1959. Vele jaren heeft lijn 7 zich daar
vertoond. Thans schijnt de lijn zijn definitieve bestemming in de Indische Buurt gevonden
te hebben. De (1)236 is als museumwagen bewaard.

Lijn 7 voert
blauw

Lijn 10 met de gele gelede wagen 692 op een
route waar de lijn niet meer rijdt. Zeeburgerdijk, 25.2.1993.

Lijn 10 met de gele gelede wagen 692

Nog een lijn 10 met de 474 in de Plantage
Kerklaan op 4.6.1963. Lijn 10 is daar al lang verdwenen. De 474 is ook museumwagen
geworden en bevindt zich aan de overzijde van de Noordzee.

Lijn 10 met de 474 in de Plantage
Kerklaan op 4.6.1963

Ook lijn 9 mag zich ringlijn noemen. Groen. De
631 op 15.9.2002 op het Waterlooplein. Vroeger zag het er daar heel anders uit. In 1916
heeft op deze plek ringlijn 19 gereden. Maar van ringlijn 19 bestaan geen fotos.
Jammer.

De 631 op 15.9.2002 op het
Waterlooplein

Een bijzondere kringlijn. Lijn 22. Roze, net
als zijn voorganger 19. Een plaatje vol bedrijvigheid met een Bergmann-wagen
van de serie 391-395. De Ruyterkade, 1932.

Een bijzondere kringlijn. Lijn 22

Haarlemmerstraat, Leidsestraat,
Vijzelstraat, Utrechtsestraat en Jodenbreestraat
Lijn 2 met de diagonale kleuren geel/rood
(Leidsestraat) op de Zeilbrug, 7.4.1982. Er wordt tijdelijk enkelspoor gereden. De 878 is
kort nadien als gevolg van brandstichting aan zijn einde gekomen.

Lijn 2 met de diagonale kleuren
geel/rood

Lijn 4 met groen/rood (Vijzelstraat) is de
enige lijn die van oorsprong de Vijzelstraat bereed. Ten tijde van de foto (13.2.1956)
reed lijn 4 al door de Utrechtsestraat. De foto is gemaakt in de Rooseveltlaan. Lijn 4 is
daar de opvolger van lijn 8 die in 1936 de Rooseveltlaan ging berijden. De 347 is later
pekelwagen geworden.

Lijn 4 met groen/rood

Nog een lijn 4 op het toen nog zeer stille
Europaplein, 20.8.1961. De 634 is nog maar net uit de fabriek.

Nog een lijn 4 op het toen nog zeer
stille Europaplein, 20.8.1961

Lijn 11 met rood/geel horizontaal
(Utrechtsestraat) op de Prins Hendrikkade, 14.8.1954. Toen reed lijn 11 al lang niet meer
door de Utrechtsestraat. Er is iets bijzonders aan de hand want de lijn kan het
Stationsplein niet bereiken en staat dus beugel te draaien op een tijdelijk kopeindpunt
Prins Hendrikkade. Het zou het laatste jaar zijn waarin tweerichtingtrams in dienst waren,
niet wetende dat dit fenomeen veel later op Amstelveen-lijn 5 zou terugkeren.

Lijn 11 met rood/geel horizontaal

Lijn 5 met de groen/geel (Utrechtsestraat)
ingetuigde Utrechtenaar 306 met grote middeninstapper 940 bij het
Amstelstation, 2.8.1955. De lijn reed in die tijd door de Weesperstraat. Lijn 5 was
destijds ook de lijn die de Haarlemmerstraat bereed. In 1945 werd de Haarlemmerstraatlijn
een afzonderlijke lijn 12 die in 1955 is verbust.

Lijn 5 bij het Amstelstation

Nog een lijn 5 met grote middeninstapper 944,
compleet met brievenbus en sigarettenreclame (dat kon toen nog), 22.11.1954. Gelukkig is
collega 946 als museumwagen bewaard. De motorwagen is de Utrechtenaar 9. Op
31.12.1954 zijn de Utrechtenaren 1-12 vernummerd in 301-312.

Lijn 5 met grote middeninstapper 944 -
Amstelstation

Lijn 7, met de 49 en 77, op de Nieuwmarkt in
1905, toen nog een lijn via de Jodenbreestraat die op 1.4.1905 zou worden vernummerd in
lijn 8.

Lijn 7, met de 49 en 77, op de
Nieuwmarkt in 1905

Buurtverbindingslijnen
Lijn 6 (ex-lijn 19) is de oudste buurtverbindingslijn, ingesteld in 1918 en vernummerd in
lijn 6 in 1922 (groen/geel/groen). De lijn heeft gereden van (1918) 1922 tot 1942. In 1942
moest lijn 6 wegens de oorlogsomstandigheden worden opgeheven. In 1945 keerde lijn 6 terug
bij drukke stadiondagen. In 1958 deed hij dat voor het laatst. Maar dank zij de metro
keerde lijn 6 in 1977 terug. Met hangen en wurgen hield lijn 6 het vol tot in 2006. De
laatste tijd was er nog slechts een halfuurdienst.
De foto is gemaakt in de Stadionstraat op 6.5.1992. Ook het tramspoor aldaar is inmiddels
verleden tijd.

Lijn 6 (ex-lijn 19) is de oudste
buurtverbindingslijn

Lijn 27 met 432+797 in de Marnixstraat op
1.10.1962 (rood/geel/rood). Maar de lijn voert de kleuren van de oude lijn 23 die voor het
laatst reed als stadiontramlijn op 4.5.1958.

Lijn 27 met 432+797 in de Marnixstraat
op 1.10.1962 (rood/geel/rood)

Lijn 25 viert in 1990 zijn zestigjarig bestaan
(blauw/wit/blauw). De foto is gemaakt op de President Kennedylaan op 7.4.1990. Museumwagen
468 is weer een tweerichtingwagen met lantaarns en kopkoersbord aan beide zijden. Het
kopkoersbord toont de tekst van 1930. Zo hoort het ook. Wat niet hoort is het ontbreken
van het groot wagenummer in goud op het achterbalkon. Maar er moet zuinig met gouden
cijfers omgesprongen worden.

Lijn 25 viert in 1990 zijn
zestigjarig bestaan (blauw/wit/blauw)

Tram zonder lijnkleur
Wat nu? Geen lijnkleuren? Toch is het zo, met
lijn 12 (909+964) op de Churchilllaan op 26.2.1979. Hoe kan dat? Toen lijn 12 in 1977 werd
ingesteld ontbraken lijnnummer en kleuren van lijn 12 op de drieassers. Men behielp
zich toen met knip- en plakwerk uit de oude lijnfilms van de gelede wagens. De 909 behoort
thans (2006) tot het museumbestand.

lijn 12 (909+964) op de Churchilllaan
op 26.2.1979

Cor Fijma - chfijma@planet.nl
24.8.2006
Het lijnkleurensysteem

lijn 1 |

lijn 2 |

lijn 3 |

lijn 4 |

lijn 5 |

lijn 7 |

lijn 9 |

lijn 10 |

lijn 12 |

lijn 13 |

lijn 14 |

lijn 16 |

lijn 17 |

lijn 24 |

lijn 25 |

lijn 26 |

lijn 6 |

lijn 8 |

lijn 11 |

lijn 15 |

lijn 18 |

lijn 19 |

lijn 20 |

lijn 21 |

lijn 22 |

lijn 23 |

lijn 27 |

lijn 28 |

lijn 29 |

lijn 30 |
|
|
Het Amsterdamse lijnkleurensysteem is
even eenvoudig als geniaal bedacht. Helaas is de consequente toepassing van het systeem in
latere jaren verwaterd.
In 1904 ontvingen de ringlijnen eenkleurige aanduidingen: lijn 3 geel, lijn 8 blauw, lijn
9 groen, lijn 10 rood en lijn 13 wit. Toen lijn 8 zou gaan rijden, kreeg de lijn in 1905
echter bij nader inzien het nummer 7 en daarmede de blauwe lijnkleur. Tot op de dag van
vandaag voeren genoemde lijnen de bijbehorende kleuren. Lijn 13 verraadt daarbij zijn
afkomst als eilandenlijn.
In 1916 verscheen als zesde ringlijn lijn 19 op
een route rond de binnenstad (Nieuwmarkt-Nieuwmarkt) via
Waterlooplein-Rokin-Dam-Damrak-Geldersekade. De kleur van de lijn werd roze. Reeds in
hetzelfde jaar werd lijn 19 opgeheven en in 1921 ging de lijnkleur naar lijn 22 (kringlijn
rond het Centraal Station).

Voor het overige werd uitgegaan van de
kleurencombinaties groen/geel en rood/geel. Zo kregen de Leidsestraatlijnen 1 en 2
geel/groen en geel/rood diagonaal verdeeld, de Jodenbreestraatlijnen 6 en 7 geel/rood en
geel/groen verticaal verdeeld en de Utrechtsestraatlijnen 5 en 11 groen/geel en rood/geel
horizontaal verdeeld. Lijn 7 is op 1 april 1905 vernummerd in lijn 8. De enige
Vijzelstraatlijn 4 ontving groen/rood verticaal verdeeld. Lijn 12 ontbreekt; deze lijn zou
pas in 1916 het traject Sloterdijk Nassauplein elektrisch gaan bedienen met de
lijnkleur wit/rood horizontaal.
Op dit schema is tot 1945 doorgeborduurd. Lijn
14 die in 1910 verscheen kreeg rood/wit vertikaal verdeeld als tweede lijn in de
Staatsliedenbuurt, naast de reeds voorziene lijn 12 die nog paardentrams had.
In de zomer van 1913 verschenen de lijn 15, 16
en 17. Lijn 16 kreeg als tweede lijn in de Vijzelstraat rood/groen horizontaal, afgeleid
van de kleuren van lijn 4. De lijnen 15 en 17 kregen respectievelijk rood/blauw diagonaal
en blauw/geel diagonaal als lijnen met een route naar het zuid-westelijke deel van de
stad, afgeleid van de diagonale vlakverdeling van de lijnen 1 en 2. Reeds in 1914 werden
de kleuren van de lijnen 16 en 17 verwisseld wegens onvoldoende contrast van de kleuren
van de lijnen 4 en 16 die beide de Vijzelstraat bereden. In 1929 verscheen in
zuid-westelijke contreien ook lijn 24 met de kleuren groen/wit diagonaal verdeeld. Een
tweede, tijdelijke lijn 15 die het Surinameplein met het Mercatorplein verbond, kreeg de
kleuren van de eerste lijn 15.
De lijnen die vanuit het oostelijke deel van de stad het Centraal Station bereikten,
kregen de vertikale vlakverdeling van de lijnen 6 en 8. Lijn 18 die ook in 1913
begon kreeg blauw/wit vertikaal verdeeld, afgeleid van de eilandenlijnen 7 en 13.
Een lijn 21 die in 1928 verscheen kreeg blauw/rood vertikaal, in overeenstemming met de
kleuren van lijn 15 die ook de Plantage en de Indische buurt bediende. Noodlijn 26 die in
1945 verscheen met de kleuren groen/wit vertikaal ondersteunde lijn 9 (groen) op de route
Van Swindenstraat-Nieuwmarkt-Centraal Station. Deze lijn 26 is in 1948 vervangen door lijn
11 die zijn Utrechtsestraat-kleur voerde hoewel de lijn in die straat niets
meer te zoeken had. Latere incidenteel ingelegde lijnen 11 voerden (en voeren
nog) de kleuren van de Utrechtsestraat-lijn. Een nieuwe lijn 26 die sinds 2005 naar
IJ-burg voert en dus het Stationsplein van oostelijke zijde benadert! - draagt de
kleuren van de eerste lijn 26.
In 1918 kwam het fenomeen buurtverbindingslijn aan de orde in de vorm van een
nieuwe lijn 19 Station Willemspark Station Weesperpoort - Station Muiderpoort met
de drievlaksverdeling groen/geel/groen vertikaal. De in 1921 verschenen
buurtverbindingslijn 23 Amstelveenseweg Planciusstraat kreeg rood/geel/rood
vertikaal.
Lijn 19 werd in 1922 vernummerd in lijn 6. De eerste lijn 6 was opgeheven. Toen bij nader
inzien in 1924 toch weer aanleiding bleek te bestaan een tramlijn naar de veemarkt en het
abattoir te onderhouden, kreeg deze het nummer 12 met de lijnkleuren van de oude lijn 6.
Het nummer 12 was vrijgekomen doordat de eerste lijn 12 was samengevoegd met lijn 18. De
tweede lijn 12 werd reeds in 1925 opgeheven.
Nadien zijn nog twee lijnen 12 en drie lijnen 19 in dienst geweest die alle vijf al na
korte tijd werden opgeheven. Voor deze lijnen 12 en 19 werden respectievelijk de kleuren
van de eerste lijn 6 en de eerste lijn 12 gebruikt. De huidige (2006) rijdende lijn 12 is
dus de vijfde lijn met dit nummer en voert de kleuren van de eerste lijn 6.
Buurtlijn 20 die van 1922 stamt, kreeg als gevolg van samenloop met lijn 16 in
de Ferdinand Bolstraat geel/blauw/geel vertikaal verdeeld. Lijn 25 die in 1930 verscheen,
kreeg blauw/wit/blauw vertikaal als afgeleide van lijn 20. Deze lijn 25 maakte lijn 20 al
snel overbodig zodat lijn 20 in 1932 werd opgeheven. Vele jaren later bleek lijn 25
en de lijnen 16 en 24 toch behoefte te hebben aan ondersteuning van een nieuwe lijn
20 die in 1991 in dienst kwam op de route Stationsplein Weteringlaan (alleen
tijdens de ochtendspitsuren) met de kleuren van de eerste lijn 20. Deze tweede lijn 20
verdween al in 1993. In 1997 verscheen een derde lijn 20 met de bekende kleuren als
ringlijn (men noemde zon lijn toen circle-tram) zodat een
eenkleurige aanduiding vereist zou zijn geweest. In 2002 kwam het einde van de laatste
lijn 20.
Uit hetgeen tot nu toe geschreven is, blijkt wel dat het systeem verwaterd is. De kroon op
dit werk vormde tramlijn 27 die van 1962 tot 1971 lijn 17 ondersteunde tussen
Surinameplein en Centraal Station. Deze lijn ontving de lijnkleuren
rood/geel/rood van de vroegere lijn 23. Het is een toevalligheid dat zowel
lijn 23 als lijn 27 door de Kinkerstraat reden. Lijn 27 had de kleuren groen/rood/groen
verticaal verdeeld moeten krijgen.
Op de gelede wagens zijn in de jaren tachtig lijnfilms aangebracht met alle lijnnummers 1
t/m 30 en bijbehorende kleuren. Lijnen met de nummers 28, 29 en 30 hebben echter nimmer
bestaan.
Ook de metro- en sneltramlijnen waarvoor de lijnnummers 50 t/m 58 zijn vastgesteld hebben
lijnkleuren. Feitelijk voeren alleen de lijnen 50 en 51 kleuren, resp. blauw/rood/blauw
verticaal en rood/wit diagonaal. Lijn 50 kan daarmede worden opgevat als
buurtverbindingslijn waarvan de kleuren refereren aan die van de lijnen 7 en
10. Lijn 51 kan worden gezien als een naar buiten uitgelegde lijn 24. In april 2000 vond
echter een wijziging plaats in dit kleurensysteem. Sindsdien voeren deze lijnen slechts
eenvlakskleuren: lijn 50 groen, lijn 51 oranje, lijn 53 rood en lijn 54 geel.
Tenslotte is er nog de touristtram lijn R. Deze voert rood/zwart/rood
verticaal verdeeld.
Door alle routeveranderingen zijn de kleuren van de huidige lijnen 4, 5, 11, 12, 16 en 17
niet meer in overeenstemming met het systeem dat aan die kleuren ten grondslag ligt.
Immers, lijn 4 rijdt al lang niet meer door de Vijzelstraat. Lijn 5 met de kleuren in
horizontale vlakverdeling van de Utrechtsestraat, rijdt nu door de Leidsestraat maar heeft
ook nog de Weesperstraat en de Vijzelstraat als werkterrein gekend. Ook de huidige lijn 11
die zo nu en dan door de Leidsestraat rijdt voert de horizontale
vlakverdeling van de Utrechtsestraat!
Bij de komst van de drieassers in 1948 ontstond groot tumult aangaande de afwezigheid van
lijnkleuren. Ik heb ooit een GVB-functionaris horen zeggen: Wat moet je eigenlijk
met lijnkleuren? Maar ziedaar, de drieassers kregen toch lijnkleuren achter de
voorruit. In de jaren vijftig begon men de lijnkleuren op de drieassers aan te brengen in
een kastje op de filmkast. Sinds 1968 zijn drieassers maar niet alle
voorzien van lijnfilms-met-lijnkleuren à la de gelede wagens. Het was dan ook een
zegenrijk besluit de gelede wagens bij hun komst in 1957 direct van lijnkleurfilms te
voorzien.
Ook in andere Nederlandse steden reden ooit trams met lijnkleuren. Al weldra is men er in
die steden schielijk mee gestopt.
CF
22.8.2006 corfijma@amsterdamsetrams.nl
linktip:
Lijnkleuren van Han Schomakers
[terug naar index TRAMS ALLERLEI]
laat een berichtje achter

|